Преподобный Сергий Радонежский |
8 октября
Воскресенье
25 сентября по ст.ст.
Поста нет
Прмч. Пафнутия египтянина и с ним 546 мучеников (III). Прп. Евфросинии Александрийской (V).
Преставление прп. Сергия, игумена Радонежского, всея России чудотворца (1392). Прп. Евфросинии Суздальской, в миру Феодулии (1250). Перенесение мощей свт. Германа, архиеп. Казанского (1595). Прп. Досифеи затворницы, Киевской (1776). Св. Николая исп., пресвитера (1941). Обретение мощей сщмчч. Александра и Феодора пресвитеров (1985). |
Второе послание к Коринфянам
Сé же глагóлю: сѣ́яй скýдостiю, скýдостiю и пóжнетъ: а сѣ́яй о благословéнiи, о благословéнiи и пóжнетъ. Кíйждо я́коже изволéнiе и́мать сéрдцемъ, не от скóрби, ни от нýжды: доброхóтна бо дáтеля лю́битъ Бóгъ. Си́ленъ же Бóгъ вся́ку благодáть изоби́ловати въ вáсъ, да о всéмъ всегдá вся́ко довóлство имýще, избы́точествуете во вся́ко дѣ́ло благо, я́коже éсть пи́сано: расточи́, дадé убóгимъ: прáвда егó пребывáетъ во вѣ́къ вѣ́ка. Дая́й же сѣ́мя сѣ́ющему и хлѣ́бъ въ снѣ́дь, да подáстъ и умнóжитъ сѣ́мя вáше, и да возрасти́тъ жи́та прáвды вáшея, да о всéмъ богатя́щеся во вся́ку простотý, я́же содѣвáетъ нáми благодарéнiе Бóгу. |
При сем скажу: кто сеет скупо, тот скупо и пожнет; а кто сеет щедро, тот щедро и пожнет. Каждый уделяй по расположению сердца, не с огорчением и не с принуждением; ибо доброхотно дающего любит Бог. Бог же силен обогатить вас всякою благодатью, чтобы вы, всегда и во всем имея всякое довольство, были богаты на всякое доброе дело, как написано: расточил, раздал нищим; правда его пребывает в век. Дающий же семя сеющему и хлеб в пищу подаст обилие посеянному вами и умножит плоды правды вашей, так чтобы вы всем богаты были на всякую щедрость, которая через нас производит благодарение Богу. |
Евангелие от Луки
Бы́сть же належа́щу ему́ наро́ду, да бы́ша слы́шали сло́во Бо́жiе, и то́й бѣ́ стоя́ при е́зерѣ геннисаре́тстѣ: и ви́дѣ два́ корабля́ стоя́ща при е́зерѣ: ры́барiе же отше́дше от нею́, измыва́ху мре́жи. Влѣ́зъ же въ еди́нъ от кораблю́, и́же бѣ́ Си́моновъ, моли́ его́ от земли́ отступи́ти ма́ло: и сѣ́дъ уча́ше изъ корабля́ наро́ды. Я́коже преста́ глаго́ля, рече́ къ Си́мону: поступи́ во глубину́, и вве́рзите мре́жи ва́шя въ лови́тву. И отвѣщáвъ Си́монъ речé емý: настáвниче, объ нóщь всю́ трýждшеся, ничесóже я́хомъ: по глагóлу же твоемý ввéргу мрéжу. И сé сотвóрше, я́ша мнóжество ры́бъ мнóго: протерзáшеся же мрéжа и́хъ. И поманýша причáстникомъ, и́же бѣ́ху во друзѣ́мъ корабли́, да пришéдше помóгутъ и́мъ: и прiидóша, и испóлниша óба корабля́, я́ко погружáтися и́ма. Ви́дѣвъ же Си́монъ пéтръ, припадé къ колѣ́нома Иисýсовома, глагóля: изы́ди от менé, я́ко мýжъ грѣ́шенъ éсмь, Гóсподи. У́жасъ бо одержа́ше его́ и вся́ су́щыя съ ни́мъ, о лови́твѣ ры́бъ, я́же я́ша. Та́кожде же Иа́кова и Иоа́нна сы́на зеведе́ова, я́же бѣ́ста обе́щника Си́монови. И рече́ къ Си́мону Иису́съ: не бо́йся: отсе́лѣ бу́деши человѣ́ки ловя́. И извле́кше о́ба корабля́ на зе́млю, оста́вльше вся́, вслѣ́дъ его́ идо́ша. |
Однажды, когда народ теснился к Нему, чтобы слышать слово Божие, а Он стоял у озера Геннисаретского, увидел Он две лодки, стоящие на озере; а рыболовы, выйдя из них, вымывали сети. Войдя в одну лодку, которая была Симонова, Он просил его отплыть несколько от берега и, сев, учил народ из лодки. Когда же перестал учить, сказал Симону: отплыви на глубину и закиньте сети свои для лова. Симон сказал Ему в ответ: Наставник! мы трудились всю ночь и ничего не поймали, но по слову Твоему закину сеть. Сделав это, они поймали великое множество рыбы, и даже сеть у них прорывалась. И дали знак товарищам, находившимся на другой лодке, чтобы пришли помочь им; и пришли, и наполнили обе лодки, так что они начинали тонуть. Увидев это, Симон Петр припал к коленям Иисуса и сказал: выйди от меня, Господи! потому что я человек грешный. Ибо ужас объял его и всех, бывших с ним, от этого лова рыб, ими пойманных; также и Иакова и Иоанна, сыновей Зеведеевых, бывших товарищами Симону. И сказал Симону Иисус: не бойся; отныне будешь ловить человеков. И, вытащив обе лодки на берег, оставили всё и последовали за Ним. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 5, 1-11)
Целую ночь трудились рыбари и ничего не поймали; но когда Господь вошел в их лодку и, после проповеди, велел забросить мрежу, поймалось столько, что вытащить не могли и мрежа прорвалась. Это образ всякого труда без помощи Божией, и труда с помощью Божией. Пока один человек трудится, и одними своими силами хочет чего достигнуть — все из рук валится; когда приближится к нему Господь, — откуда потечет добро за добром. В духовно-нравственном отношении невозможность успеха без Господа осязательно видна: «без Мене не можете творити ничесоже «, сказал Господь. И этот закон действует во всяком. Как ветка, если не сращена с деревом, не только плода не приносит, но иссыхая и живность теряет, так и люди, если не состоят в живом общении с Господом, плодов правды, ценных для жизни вечной, приносить не могут. Добро какое и бывает в них иногда, только на вид добро, а в существе недоброкачественно; как лесное яблоко и красно бывает с виду, а попробуй — кисло. И во внешнем, житейском отношении тоже осязательно видно: бьется, бьется иной, и все не в прок. Когда же низойдет благословение Божие, — откуда что берется. Внимательные к себе и к путям жизни опытно знают эти истины.
Апостол Иоанн Богослов
Святитель Тихон, Патриарх Московский и всея Руси
|
9 октября
Понедельник
26 сентября по ст. ст.
Поста нет
Прав. Гедеона, судии Израильского (XIV до Р.Х.).
Преставление апостола и евангелиста Иоанна Богослова (начало II).Блгв. кн. Нягу Басарабского (1521) (Рум.).
Прп. Ефрема Перекомского, Новгородского (1492). Свт. Тихона, патриарха Московского и всея Руси (прославление, 1989). Собор святых, в земле Испанской и Португальской просиявших. Сщмч. Афанасия, Александра и Димитрия пресвитеров, мчч. Иоанна и Николая (1937). Сщмч. Владимира пресвитера (1939). |
Первое послание Иоанна Богослова
Бóга никтóже нигдѣ́же ви́дѣ. А́ще дрýгъ дрýга лю́бимъ, Бóгъ въ нáсъ пребывáетъ, и любы́ егó совершéнна éсть въ нáсъ. О сéмъ разумѣ́емъ, я́ко въ нéмъ пребывáемъ, и тóй въ нáсъ, я́ко от Дýха своегó дáлъ éсть нáмъ. И мы́ ви́дѣхомъ и свидѣ́телствуемъ, я́ко Отéцъ послá Сы́на спаси́теля мíру. И́же áще исповѣ́сть, я́ко Иисýсъ éсть Сы́нъ Бóжiй, Бóгъ въ нéмъ пребывáетъ, и тóй въ Бóзѣ. И мы́ познáхомъ и вѣ́ровахомъ любóвь, ю́же и́мать Бóгъ къ нáмъ. Бóгъ любы́ éсть, и пребывáяй въ любви́ въ Бóзѣ пребывáетъ, и Бóгъ въ нéмъ пребывáетъ. О сéмъ совершáется любы́ съ нáми, да дерзновéнiе и́мамы въ дéнь сýдный, занé, я́коже óнъ éсть, и мы́ есмы́ въ мíрѣ сéмъ. Стрáха нѣ́сть въ любви́, но совершéнна любы́ вóнъ изгоня́етъ стрáхъ, я́ко стрáхъ мýку и́мать: боя́йся же не соверши́ся въ любви́. Мы́ лю́бимъ егó, я́ко тóй пéрвѣе возлюби́лъ éсть нáсъ. |
Бога никто никогда не видел. Если мы любим друг друга, то Бог в нас пребывает, и любовь Его совершенна есть в нас. Что мы пребываем в Нем и Он в нас, узнаём из того, что Он дал нам от Духа Своего. И мы видели и свидетельствуем, что Отец послал Сына Спасителем миру. Кто исповедует, что Иисус есть Сын Божий, в том пребывает Бог, и он в Боге. И мы познали любовь, которую имеет к нам Бог, и уверовали в нее. Бог есть любовь, и пребывающий в любви пребывает в Боге, и Бог в нем. Любовь до того совершенства достигает в нас, что мы имеем дерзновение в день суда, потому что поступаем в мире сем, как Он. В любви нет страха, но совершенная любовь изгоняет страх, потому что в страхе есть мучение. Боящийся несовершен в любви. Будем любить Его, потому что Он прежде возлюбил нас. |
Евангелие от Иоанна
Стоя́ху же при крéстѣ́ Иисýсовѣ Мáти егó, и сестрá Мáтере егó, Марíа клеóпова, и Марíа Магдали́на. Иисýсъ же ви́дѣвъ Мáтерь и ученикá стоя́ща, егóже любля́ше, глагóла Мáтери своéй: жéно, сé, сы́нъ твóй. Потóмъ глагóла ученикý: сé, Мáти твоя́. И от тогó часá поя́тъ ю́ учени́къ во своя́ си. Сéй éсть учени́къ свидѣ́телствуяй о си́хъ, и́же и написá сiя́: и вѣ́мъ, я́ко и́стинно éсть свидѣ́телство егó. Сýть же и и́на мнóга, я́же сотвори́ Иисýсъ, я́же áще бы по еди́ному пи́сана бы́ша, ни самомý мню́ всемý мíру вмѣсти́ти пи́шемыхъ кни́гъ. Ами́нь. |
При кресте Иисуса стояли Матерь Его и сестра Матери Его, Мария Клеопова, и Мария Магдалина. Иисус, увидев Матерь и ученика тут стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: Же́но! се, сын Твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! И с этого времени ученик сей взял Ее к себе. Сей ученик и свидетельствует о сем, и написал сие; и знаем, что истинно свидетельство его. Многое и другое сотворил Иисус; но, если бы писать о том подробно, то, думаю, и самому миру не вместить бы написанных книг. Аминь. |
Тропарь апостолу и евангелисту Иоанну Богослову, глас 2:
Апостоле, Христу Богу возлюбленне,/ ускори избавити люди безответны:/ приемлет тя припадающа/ Иже падша на перси Приемый,/ Егоже моли, Богослове,/ и належащую мглу языков разгнати,// прося нам мира и велия милости.
Кондак апостолу и евангелисту Иоанну Богослову, глас 2:
Величия твоя, девственниче, кто повесть?/ Точиши бо чудеса, и изливаеши исцеления,/ и молишися о душах наших,// яко Богослов и друг Христов.
Преподобный Савватий Соловецкий |
10 октября
Вторник
27 сентября по ст.ст.
Поста нет
Мч. Каллистрата и дружины его: Гимнасия и иных (304). Апп. от 70-ти Марка, Аристарха и Зины (I). Мц. Епихарии (III-IV). Прп. Игнатия (963-975).
Прп. Савватия Соловецкого чудотворца. Сщмч. Анфима Иверянина, митр. Валашского (1716) (Рум.). Сщмч. Петра, митрополита Крутицкого (1937). Сщмч. Димитрия пресвитера (1918). Сщмчч. Германа, епископа Вольского, и Михаила пресвитера (1919). Сщмч. Феодора пресвитера (1937). |
Послание к Филиппийцам
Пáвелъ и Тимоѳéй, раби́ Иисýсъ Христóвы, всѣ́мъ святы́мъ о Христѣ́ Иисýсѣ сýщымъ въ Фили́ппѣхъ, съ епи́скопы и дiáконы: благодáть вáмъ и ми́ръ от Бóга Отцá нáшего и Гóспода Иисýса Христá. Благодарю́ Бóга моегó о всéй пáмяти вáшей, всегдá во вся́цѣй моли́твѣ моéй за всѣ́хъ вáсъ съ рáдостiю моли́тву мою́ творя́, о общéнiи вáшемъ въ благовѣствовáнiе от пéрваго днé дáже и доны́нѣ, надѣ́явся на сié и́стое, я́ко начны́й дѣ́ло благо въ вáсъ соверши́тъ é дáже до днé Иисýсъ Христóва: я́коже éсть прáведно мнѣ́ сié мýдрствовати о всѣ́хъ вáсъ, за éже имѣ́ти ми́ въ сéрдцы вáсъ, во ýзахъ мои́хъ и во отвѣ́тѣ и извѣщéнiи благовѣ́стiя, соóбщниковъ мнѣ́ благодáти всѣ́хъ вáсъ сýщихъ. |
Павел и Тимофей, рабы Иисуса Христа, всем святым во Христе Иисусе, находящимся в Филиппах, с епископами и диаконами: благодать вам и мир от Бога Отца нашего и Господа Иисуса Христа. Благодарю Бога моего при всяком воспоминании о вас, всегда во всякой молитве моей за всех вас принося с радостью молитву мою, за ваше участие в благовествовании от первого дня даже доныне, будучи уверен в том, что начавший в вас доброе дело будет совершать его даже до дня Иисуса Христа, как и должно мне помышлять о всех вас, потому что я имею вас в сердце в узах моих, при защищении и утверждении благовествования, вас всех, как соучастников моих в благодати. |
Евангелие от Луки
И исхожда́ше гла́съ о не́мъ во вся́ко мѣ́сто страны́. Востáвъ же изъ сóнмища, вни́де въ дóмъ Си́моновъ: тéща же Си́монова бѣ́ одержи́ма огнéмъ вéлiимъ: и моли́ша егó о нéй. И стáвъ надъ нéю, запрети́ огню́, и остáви ю́: áбiе же востáвши служáше и́мъ. Заходя́щу же сóлнцу, вси́, ели́цы имѣ́яху боля́щыя недýги разли́чными, привождáху и́хъ къ немý: óнъ же на еди́наго коегóждо и́хъ рýцѣ возлóжь, исцѣля́ше и́хъ. Исхожда́ху же и бѣ́си от мно́гихъ, вопiю́ще и глаго́люще, я́ко ты́ еси́ Христо́съ Сы́нъ Бо́жiй. И запреща́я не дая́ше и́мъ глаго́лати, я́ко вѣ́дяху Христа́ самаго́ су́ща. Бы́вшу же дни́, изше́дъ иде́ въ пу́сто мѣ́сто: и наро́ди иска́ху его́, и прiидо́ша къ нему́, и удержава́ху его́, да бы́ не отше́лъ от ни́хъ. О́нъ же рече́ къ ни́мъ, я́ко и други́мъ градово́мъ благовѣсти́ти ми́ подоба́етъ ца́рствiе Бо́жiе: я́ко на се́ по́сланъ е́смь. И бѣ́ проповѣ́дая на со́нмищихъ Галиле́йскихъ. |
И разнесся слух о Нем по всем окрестным местам. Выйдя из синагоги, Он вошел в дом Симона; тёща же Симонова была одержима сильною горячкою; и просили Его о ней. Подойдя к ней, Он запретил горячке; и оставила ее. Она тотчас встала и служила им. При захождении же солнца все, имевшие больных различными болезнями, приводили их к Нему и Он, возлагая на каждого из них руки, исцелял их. Выходили также и бесы из многих с криком и говорили: Ты Христос, Сын Божий. А Он запрещал им сказывать, что они знают, что Он Христос. Когда же настал день, Он, выйдя из дома, пошел в пустынное место, и народ искал Его и, придя к Нему, удерживал Его, чтобы не уходил от них. Но Он сказал им: и другим городам благовествовать Я должен Царствие Божие, ибо на то Я послан. И проповедовал в синагогах галилейских. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 4, 37-44)
«И другим городам благовествовать Я должен Царствие Божие, ибо на то Я послан». Это — «ибо на то Я послан» — священству нашему надобно, принять себе в непреложный закон. И апостол заповедал им, в лице св. Тимофея: «настой во время и не во время, обличай, запрещай, увещевай». Истину на землю принес Господь и Дух Святый, исполнивший апостолов в день Пятидесятницы — и ходит она по земле. Проводники ее — уста Иереев Божиих. Кто из них затворяет уста свои, тот преграждает путь истине, просящейся в души верующих. Оттого и души верующих томятся, не получая истины, и сами иереи должны ощущать томление от истины, которая, не получая исхода, тяготит их. Облегчись же, иерей Божий, от этой тяготы, испусти потоки Божеских словес, в отраду себе и в оживление вверенных тебе душ. Когда же увидишь, что и у тебя самого нет истины, возьми ее: она — в святых писаниях; и, исполняясь ею, препровождай ее к детям твоим духовным: только не молчи. Проповедуй, ибо на это ты призван.
Преподобные Кирилл и Мария |
11 октября
Среда
28 сентября по ст.ст.
Пища с растительным маслом
Прп. Харитона Исповедника (ок. 350). Прор. Варуха (VI до Р.Х.). Мчч. Александра, Алфея, Зосимы, Марка пастыря, Никона, Неона, Илиодора и прочих (IV). Блгв. кн. Вячеслава Чешского (935).
Прпп. схимонаха Кирилла и схимонахини Марии, родителей прп. Сергия Радонежского (ок. 1337). Прп. Харитона Сянжемского (1509). Прп. Иродиона Илоезерского (1541). Собор преподобных отцев Киево-Печерских, в Ближних пещерах (прп. Антония) почивающих. Обретение мощей прмц. вел. кн. Елисаветы (1918). Мц. Анны (1925). Прмч. Илариона, прмц. Михаилы (1937). Прмц. Татианы (1942). |
Послание к Филиппийцам
Разумѣ́ти же хощý вáмъ, брáтiе, я́ко я́же о мнѣ́ пáче во успѣ́хъ благовѣствовáнiя прiидóша, я́ко ýзы моя́ явлéнны о Христѣ́ бы́ша во всéмъ суди́щи и въ прóчихъ всѣ́хъ, и мнóжайшiи брáтiя о Гóсподѣ, надѣ́явшiися о ýзахъ мои́хъ, пáче дерзáютъ безъ стрáха слóво Бóжiе глагóлати. Нѣ́цыи ýбо по зáвисти и рéвности, друзíи же и за благоволéнiе Христá проповѣ́даютъ: óви ýбо от рвéнiя Христá возвѣщáютъ нечи́стѣ, мня́ще печáль нанести́ ýзамъ мои́мъ: óви же от любвé, вѣ́дяще, я́ко во отвѣ́тѣ благовѣствовáнiя лежý. Чтó ýбо? Обáче вся́цѣмъ о́бразомъ, áще винóю, áще и́стиною Христóсъ проповѣ́даемь éсть, и о сéмъ рáдуюся, но и возрáдуюся: вѣ́мъ бо, я́ко сié сбýдется ми́ во спасéнiе вáшею моли́твою и подая́нiемъ Дýха Иисýсъ Христóва, по чáянiю и уповáнiю моемý, я́ко ни о еди́нѣмъ же постыжýся, но во вся́цѣмъ дерзновéнiи, я́коже всегдá, и ны́нѣ возвели́чится Христóсъ въ тѣ́лѣ моéмъ, áще животóмъ, áще ли смéртiю. |
Желаю, братия, чтобы вы знали, что обстоятельства мои послужили к большему успеху благовествования, так что узы мои о Христе сделались известными всей претории и всем прочим, и бо́льшая часть из братьев в Господе, ободрившись узами моими, начали с большею смелостью, безбоязненно проповедовать слово Божие. Некоторые, правда, по зависти и любопрению, а другие с добрым расположением проповедуют Христа. Одни по любопрению проповедуют Христа не чисто, думая увеличить тяжесть уз моих; а другие — из любви, зная, что я поставлен защищать благовествование. Но что до того? Как бы ни проповедали Христа, притворно или искренно, я и тому радуюсь и буду радоваться, ибо знаю, что это послужит мне во спасение по вашей молитве и содействием Духа Иисуса Христа, при уверенности и надежде моей, что я ни в чем посрамлен не буду, но при всяком дерзновении, и ныне, как и всегда, возвеличится Христос в теле моем, жизнью ли то, или смертью. |
Евангелие от Луки
Они́ же рѣ́ша къ нему́: почто́ ученицы́ Иоа́нновы постя́тся ча́сто и моли́твы творя́тъ, та́кожде и фарисе́йстiи, а твои́ ядя́тъ и пiю́тъ? О́нъ же рече́ къ ни́мъ: еда́ мо́жете сыны́ бра́чныя, до́ндеже жени́хъ съ ни́ми е́сть, сотвори́ти пости́тися? Прiи́дутъ же дні́е, егда́ отъя́тъ бу́детъ от ни́хъ жени́хъ, и тогда́ постя́тся въ ты́я дни́. Глаго́лаше же и при́тчу къ ни́мъ, я́ко никто́же приставле́нiя ри́зы но́вы приставля́етъ на ри́зу ве́тху: а́ще ли же ни́, и но́вую раздере́тъ, и ве́тсѣй не согласу́етъ е́же от но́ваго. И никто́же влива́етъ вина́ но́ва въ мѣ́хи ве́тхи: а́ще ли же ни́, расто́ргнетъ но́вое вино́ мѣ́хи, и само́ излiе́тся, и мѣ́си поги́бнутъ: но вино́ но́вое въ мѣ́хи но́вы влива́ти подоба́етъ: и обоя́ соблюду́тся. И никто́же пи́въ ве́тхое, а́бiе хо́щетъ но́ваго: глаго́летъ бо: ве́тхое лу́чше е́сть. |
Они же сказали Ему: почему ученики Иоанновы постятся часто и молитвы творят, также и фарисейские, а Твои едят и пьют? Он сказал им: можете ли заставить сынов чертога брачного поститься, когда с ними жених? Но придут дни, когда отнимется у них жених, и тогда будут поститься в те дни. При сем сказал им притчу: никто не приставляет заплаты к ветхой одежде, отодрав от новой одежды; а иначе и новую раздерет, и к старой не подойдет заплата от новой. И никто не вливает молодого вина в мехи ветхие; а иначе молодое вино прорвет мехи, и само вытечет, и мехи пропадут; но молодое вино должно вливать в мехи новые; тогда сбережется и то́ и другое. И никто, пив старое вино, не захочет тотчас молодого, ибо говорит: старое лучше. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 5, 33-39)
Сынам брачным непристойно поститься, пока с ними жених, сказал Господь, и тем изрек закон, что и в добродетелях с подвигами всему свое место и время. И это до того неотложно, что дело неблаговременное и неуместное теряет свою добротность, или совсем, или частью. В природе внешней Господь все устроил мерою, весом и числом; хочет, чтоб и в нравственном порядке было все благообразно и по чину. Внутреннее благообразие составляет сочетание каждой добродетели со всеми ими в совокупности, или гармония добродетелей, чтоб никакая не выдавалась без нужды, а все были бы в строю, как голоса в хоре. Внешнее благообразие всякому делу дает свои места, время и другие соприкосновенности. Когда все это устраивается, как следует, тогда происходит то же, что красивую особу одеть в прекрасные одежды. Добродетель благообразная, и внутренно и внешне, достолюбезна; а делает ее такою христианское благоразумие, у старцев — рассуждение, приобретаемое опытами, здравым обсуждением житий святых при свете слова Божия.
Священномученик Иоанн Рижский |
12 октября
Четверг
29 сентября по ст.ст.
Поста нет
Прп. Кириака отшельника (556). Мчч. Дады, Гаведдая и Каздои (IV). Прп. Феофана Милостивого.
Сщмч. Иоанна, архиеп. Рижского (1934). |
Послание к Филиппийцам
По чáянiю и уповáнiю моемý, я́ко ни о еди́нѣмъ же постыжýся, но во вся́цѣмъ дерзновéнiи, я́коже всегдá, и ны́нѣ возвели́чится Христóсъ въ тѣ́лѣ моéмъ, áще животóмъ, áще ли смéртiю. Мнѣ́ бо éже жи́ти, Христóсъ, и éже умрéти, приобрѣ́тенiе éсть. А́ще же, éже жи́ти ми́ тѣ́ломъ, сié мнѣ́ плóдъ дѣ́ла: и чтó извóлю, не вѣ́мъ. Обдержи́мь же éсмь от обою́, желáнiе имы́й разрѣши́тися и со Христóмъ бы́ти, мнóго пáче лýчше: а éже пребывáти во плóти, нýжнѣйше éсть вáсъ рáди. И сié извѣ́стнѣ вѣ́мъ, я́ко бýду и спребýду вáмъ всѣ́мъ въ вáшъ успѣ́хъ и рáдость вѣ́ры, я́ко да похвалá вáша избы́точествуетъ о Христѣ́ Иисýсѣ во мнѣ́, мои́мъ пришéствiемъ пáки къ вáмъ. Тóчiю достóйнѣ благовѣствовáнiю Христóву жи́телствуйте, да áще пришéдъ и ви́дѣвъ вáсъ, áще и не сы́й у вáсъ, услы́шу я́же о вáсъ, я́ко и́стиною стоитé во еди́нѣмъ дýсѣ, и единодýшнѣ сподвизáющеся по вѣ́рѣ благовѣствовáнiя вóлею. |
При уверенности и надежде моей, что я ни в чем посрамлен не буду, но при всяком дерзновении, и ныне, как и всегда, возвеличится Христос в теле моем, жизнью ли то, или смертью. Ибо для меня жизнь — Христос, и смерть — приобретение. Если же жизнь во плоти доставляет плод моему делу, то не знаю, что избрать. Влечет меня то и другое: имею желание разрешиться и быть со Христом, потому что это несравненно лучше; а оставаться во плоти нужнее для вас. И я верно знаю, что останусь и пребуду со всеми вами для вашего успеха и радости в вере, дабы похвала ваша во Христе Иисусе умножилась через меня, при моем вторичном к вам пришествии. Только живите достойно благовествования Христова, чтобы мне, приду ли я и увижу вас, или не приду, слышать о вас, что вы стоите в одном духе, подвизаясь единодушно за веру Евангельскую. |
Евангелие от Луки
Бы́сть же во дни́ ты́я, изы́де въ гóру помоли́тися: и бѣ́ объ нóщь въ моли́твѣ Бóжiи. И егдá бы́сть дéнь, призвá ученики́ своя́: и избрá от ни́хъ дванáдесяте, и́хже и апóстолы наречé: Си́мона, егóже именовá Петрá, и Андрéа брáта егó, Иáкова и Иоáнна, Фили́ппа и Варѳоломéа, Матѳéа и Ѳомý, Иáкова алфéева и Симóна нарицáемаго зилóта, Иýду Иáковля, и Иýду Искарióтскаго, и́же и бы́сть предáтель. Изшéдъ съ ни́ми, стá на мѣ́стѣ рáвнѣ: и нарóдъ учени́къ егó, и мнóжество мнóго людéй от всея́ Иудéи и Иерусали́ма и помóрiя ти́рска и Сидóнска, и́же прiидóша послýшати егó и исцѣли́тися от недýгъ свои́хъ, и стрáждущiи от дýхъ нечи́стыхъ: и исцѣля́хуся. И вéсь нарóдъ искáше прикасáтися емý: я́ко си́ла от негó исхождáше и исцѣля́ше вся́. |
В те дни взошел Он на гору помолиться и пробыл всю ночь в молитве к Богу. Когда же настал день, призвал учеников Своих и избрал из них двенадцать, которых и наименовал Апостолами: Симона, которого и назвал Петром, и Андрея, брата его, Иакова и Иоанна, Филиппа и Варфоломея, Матфея и Фому, Иакова Алфеева и Симона, прозываемого Зилотом, Иуду Иаковлева и Иуду Искариота, который потом сделался предателем. И, сойдя с ними, стал Он на ровном месте, и множество учеников Его, и много народа из всей Иудеи и Иерусалима и приморских мест Тирских и Сидонских, которые пришли послушать Его и исцелиться от болезней своих, также и страждущие от нечистых духов; и исцелялись. И весь народ искал прикасаться к Нему, потому что от Него исходила сила и исцеляла всех. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 6, 12-19)
«И пробыл всю ночь в молитве к Богу». Тут основание и начало христианских всенощных бдений. Жар молитвенный гонит сон, и восхищения духа не дают заметить течения времени. Настоящие молитвенники и не замечают того; им кажется, будто они только что стали на молитву, а между тем уж и день показался. Но пока дойдет кто до такого совершенства, надо поднимать труд бдения. Несли его и несут уединенники; несли его и несут общежительные; несли его и несут благоговейные и богобоязненные миряне. Но хоть с трудом приходится бдение, плод его остается в душе прямой, всегдашний — умиротворение души и умиление, при расслаблении и изнеможении тела. Состояние очень ценное в ревнующих о преуспеянии в духе! Оттого где заведены бдения (на Афоне), от них отстать не хотят. Все сознают, как это трудно; но отменить этот чин никому нет желания, ради той пользы, какую принимает душа от бдений. Сон больше всего успокаивает и питает плоть; бдение же больше всего смиряет ее. Выспавшийся вдоволь тяжел бывает на дела духовные и хладен к ним; бдящий — быстродвижен, как серна и горит духом. Если должно обучать добру плоть, как рабу, то ничем нельзя так успеть в этом, как частым бдением. Тут она испытывает вполне власть духа над собою и приучается покорствовать ему, а дух приобретает навык властвовать над нею.
Священномученик Григорий, просветитель Армении |
13 октября
Пятница
30 сентября по ст.ст.
Пища с растительным маслом
Сщмч. Григория еп., просветителя Великой Армении (ок. 335). Мцц. Рипсимии, Гаиании и с ними 35-ти святых дев (начало IV).
Свт. Михаила, первого митр. Киевского (992). Прп. Григория Пельшемского, Вологодского чудотворца (1442). Сщмч. Прокопия пресвитера (1918). Сщмчч. Петра, Вячеслава, Петра, Симеона, Василия, Александра пресвитеров, Серафима диакона, прмц. Александры, мчч. Алексия и Матфея, мц. Аполлинарии (1937). |
Послание к Филиппийцам
Тóчiю достóйнѣ благовѣствовáнiю Христóву жи́телствуйте, да áще пришéдъ и ви́дѣвъ вáсъ, áще и не сы́й у вáсъ, услы́шу я́же о вáсъ, я́ко и́стиною стоитé во еди́нѣмъ дýсѣ, и единодýшнѣ сподвизáющеся по вѣ́рѣ благовѣствовáнiя вóлею, и не колéблющеся ни о еди́нѣмъ же от сопроти́вныхъ: éже тѣ́мъ ýбо éсть явлéнiе поги́бели, вáмъ же спасéнiя. И сié от Бóга: я́ко вáмъ даровáся, éже о Христѣ́, не тóкмо éже въ негó вѣ́ровати, но и éже по нéмъ страдáти, тóйже пóдвигъ имýще, якóвъ же во мнѣ́ ви́дѣсте и ны́нѣ слы́шите о мнѣ́. А́ще ýбо кóе утѣшéнiе о Христѣ́, или́ áще кáя утѣ́ха любвé, áще кóе общéнiе дýха, áще кóе милосéрдiе и щедрóты, испóлните мою́ рáдость, да тóжде мýдрствуете, тý же любо́вь имýще, единодýшни, единомýдренни: ничтóже по рвéнiю или́ тщеслáвiю, но смиреномýдрiемъ дрýгъ дрýга чéстiю бóлша себé творя́ще. Не свои́хъ си́ кíйждо, но и дрýжнихъ кíйждо смотря́йте. |
Только живите достойно благовествования Христова, чтобы мне, приду ли я и увижу вас, или не приду, слышать о вас, что вы стоите в одном духе, подвизаясь единодушно за веру Евангельскую, и не страшитесь ни в чем противников: это для них есть предзнаменование погибели, а для вас — спасения. И сие от Бога, потому что вам дано ради Христа не только веровать в Него, но и страдать за Него таким же подвигом, какой вы видели во мне и ныне слышите о мне. Итак, если есть какое утешение во Христе, если есть какая отрада любви, если есть какое общение духа, если есть какое милосердие и сострадательность, то дополните мою радость: имейте одни мысли, имейте ту же любовь, будьте единодушны и единомысленны; ничего не делайте по любопрению или по тщеславию, но по смиренномудрию почитайте один другого высшим себя. Не о себе только каждый заботься, но каждый и о других. |
Евангелие от Луки
Изшéдъ съ ни́ми, стá на мѣ́стѣ рáвнѣ: и нарóдъ учени́къ егó, и мнóжество мнóго людéй от всея́ Иудéи и Иерусали́ма и помóрiя ти́рска и Сидóнска, и́же прiидóша послýшати егó и исцѣли́тися от недýгъ свои́хъ, и стрáждущiи от дýхъ нечи́стыхъ: и исцѣля́хуся. И вéсь нарóдъ искáше прикасáтися емý: я́ко си́ла от негó исхождáше и исцѣля́ше вся́. И тóй возвéдъ óчи свои́ на ученики́ своя́, глагóлаше: блажéни ни́щiи дýхомъ: я́ко вáше éсть цáрствiе Бóжiе. Блажéни, áлчущiи ны́нѣ: я́ко насы́титеся. Блажéни, плáчущiи ны́нѣ: я́ко возсмѣéтеся. Блажéни бýдете, егдá возненави́дятъ вáсъ человѣ́цы, и егдá разлучáтъ вы́, и понóсятъ, и пронесýтъ и́мя вáше я́ко злó, Сы́на человѣ́ческаго рáди. Возрáдуйтеся въ тóй дéнь и взыгрáйте: сé бо мздá вáша мнóга на небеси́. По си́мъ бо творя́ху прорóкомъ отцы́ и́хъ. |
И, сойдя с ними, стал Он на ровном месте, и множество учеников Его, и много народа из всей Иудеи и Иерусалима и приморских мест Тирских и Сидонских, которые пришли послушать Его и исцелиться от болезней своих, также и страждущие от нечистых духов; и исцелялись. И весь народ искал прикасаться к Нему, потому что от Него исходила сила и исцеляла всех. И Он, возведя очи Свои на учеников Своих, говорил: Блаженны нищие духом, ибо ваше есть Царствие Божие. Блаженны алчущие ныне, ибо насытитесь. Блаженны плачущие ныне, ибо воссмеетесь. Блаженны вы, когда возненавидят вас люди и когда отлучат вас, и будут поносить, и пронесут имя ваше, как бесчестное, за Сына Человеческого. Возрадуйтесь в тот день и возвеселитесь, ибо велика вам награда на небесах. Так поступали с пророками отцы их. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 5, 17-26)
«Но чтобы вы знали, что Сын Человеческий имеет власть на земле прощать грехи, — сказал Он расслабленному: тебе говорю, встань, возьми постель твою и иди в дом твой». Отпущение грехов чудо внутреннее, духовное; исцеление от расслабления — чудо внешнее, естественное действие Божие на мир, вместе с тем физическое. Этим событием оправдывается и утверждается привтечение силы Божией и в порядке мира нравственного, и в течении явлений мира физического. Последнее в видах первого, ибо в нем цель всего. Господь не наcилует свободы, а вразумляет, возбуждает, поражает. Лучшее к тому средство — чудо внешнее. Быть ему положено тогда, когда было положено быть разумной твари, управляющейся свободою. Эта связь так существенна, что отвергающие сверхъестественное действие Божие на мир, вместе с тем отвергают и свободу человека, в сознании, что последняя необходимо вызывает первое; и наоборот, иcповедующие истину воздействия Божия в мире, поверх естественного течения явлений, могут смело им говорить: мы чувствуем, что мы свободны. Сознание свободы также сильно и неотразимо, как сознание бытия. Свобода же неотложно требует непосредственных промыслительных Божиих действий: следовательно, и их признание также твердо стоит, как сознание свободы.
Покров Пресвятой Богородицы |
14 октября
Суббота
1 октября по ст.ст.
Поста нет
Покров Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии.
Ап. от 70-ти Анании (I). Прп. Романа Сладкопевца (VI). Мч. Домнина Солунского (ок. 284-305). Празднование в честь Хитона Господня и Столпа Животворящего (330) (Груз.). Равноапп. царя Иверского Мириана (после 361) (Груз.) и царицы Иверской Наны (ок. 364) (Груз.). Прмч. Михаила, игумена Зовийского, и с ним 36-ти преподобномучеников (780-790).
Прп. Саввы Вишерского, Новгородского (1461). Прп. Иоанна Кукузеля (XIV). Собор Молдавских святых. Сщмч. Алексия пресвитера (1918). Сщмч. Михаила пресвитера (1920). Сщмчч. Александра, Георгия, Николая пресвитеров, мч. Иоанна (1937). Люблинской (IX), Псково-Покровской (1581), Браиловской (1635), Касперовской (1840), Гербовецкой (1859), и Барской икон Божией Матери. |
Послание к Евреям
Имѣ́яше ýбо пéрвая ски́нiя оправдáнiя слýжбы, святóе же людскóе: ски́нiя бо сооруженá бы́сть пéрвая, въ нéйже свѣти́лникъ и трапéза и предложéнiе хлѣ́бовъ, я́же глагóлется святáя. По вторѣ́й же завѣ́сѣ ски́нiя глагóлемая святáя святы́хъ, злáту имýщи кади́лницу и ковчéгъ завѣ́та оковáнъ всю́ду злáтомъ, въ нéмже стáмна златá имýщая мáнну, и жéзлъ Аарóновъ прозя́бшiй, и скрижáли завѣ́та: превы́шше же егó херуви́ми слáвы, осѣня́ющiи олтáрь: о ни́хже не лѣ́ть ны́нѣ глагóлати подрóбну. Си́мъ же тáко устрóенымъ, въ пéрвую ýбо ски́нiю вы́ну вхождáху свящéнницы, слýжбы совершáюще: во вторýю же еди́ною въ лѣ́то еди́нъ архiерéй, не безъ крóве, ю́же принóситъ за себé и о людски́хъ невѣ́жествiихъ. |
И первый завет имел постановление о Богослужении и святилище земное: ибо устроена была скиния первая, в которой был светильник, и трапеза, и предложение хлебов, и которая называется Святое. За второю же завесою была скиния, называемая Святое Святых, имевшая золотую кадильницу и обложенный со всех сторон золотом ковчег завета, где были золотой сосуд с манною, жезл Ааронов расцветший и скрижали завета, а над ним херувимы славы, осеняющие очистилище; о чем не нужно теперь говорить подробно. При таком устройстве, в первую скинию всегда входят священники совершать Богослужение; а во вторую — однажды в год один только первосвященник, не без крови, которую приносит за себя и за грехи неведения народа. |
Евангелие от Луки
И посе́мъ изы́де, и узрѣ́ мытаря́ и́менемъ Леві́ю, сѣдя́ща на мы́тницѣ, и рече́ ему́: иди́ по мнѣ́. И оста́вль вся́, воста́въ вослѣ́дъ его́ и́де. И сотвори́ учрежде́нiе ве́лiе Леві́й ему́ въ дому́ свое́мъ: и бѣ́ наро́дъ мытаре́й мно́гъ, и инѣ́хъ, и́же бя́ху съ ни́мъ возлежа́ще. И роптáху кни́жницы на негó и фарисéе, ко ученикóмъ егó глагóлюще: почтó съ мытари́ и грѣ́шники я́сте и пiéте? И отвѣщáвъ Иисýсъ речé къ ни́мъ: не трéбуютъ здрáвiи врачá, но боля́щiи: не прiидóхъ призвáти прáведныхъ, но грѣ́шныя въ покая́нiе. |
После сего Иисус вышел и увидел мытаря, именем Левия, сидящего у сбора пошлин, и говорит ему: следуй за Мною. И он, оставив всё, встал и последовал за Ним. И сделал для Него Левий в доме своем большое угощение; и там было множество мытарей и других, которые возлежали с ними. Книжники же и фарисеи роптали и говорили ученикам Его: зачем вы едите и пьете с мытарями и грешниками? Иисус же сказал им в ответ: не здоровые имеют нужду во враче, но больные; Я пришел призвать не праведников, а грешников к покаянию. |
Тропарь Покрову Пресвятой Богородицы, глас 4:
Днесь благове́рнии лю́дие све́тло пра́зднуем/ осеня́еми Твои́м, Богома́ти, прише́ствием,/ и к Твоему́ взира́юще Пречи́стому о́бразу, уми́льно глаго́лем:/ покры́й нас честны́м Твои́м Покро́вом,/ и изба́ви нас от вся́каго зла,/ моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,// спасти́ ду́ши на́ша.
Кондак Покрову Пресвятой Богородицы, глас 3:
Де́ва днесь предстои́т в це́ркви,/ и с ли́ки святы́х неви́димо за ны мо́лится Бо́гу,/ А́нгели со архиере́и покланя́ются,/ апо́столи же со проро́ки ликовству́ют:// нас бо ра́ди мо́лит Богоро́дица Преве́чнаго Бо́га.
Святые мученики Киприан и Иустина |
15 октября
Воскресенье
2 октября по ст.ст.
Поста нет
Сщмч. Киприана, мц. Иустины и мч. Феоктиста (304). Блж. Андрея, Христа ради юродивого (936). Мчч. Давида и Константина, князей Арагветских (740) (Груз.).
Прав. воина Феодора Ушакова (1817). Блгв. кн. Анны Кашинской (1338). Прп. Кассиана Угличского (1504). Мц. Александры (1938). |
Второе послание к Коринфянам
Бóгъ и Отéцъ Гóспода нáшего Иисýса Христá вѣ́сть, сы́й благословéнъ во вѣ́ки, я́ко не лгý. Въ дамáсцѣ язы́ческiй кня́зь Арéѳы царя́ стрежáше Дамáскъ грáдъ, я́ти мя́ хотя́: и окóнцемъ въ кошни́цѣ свѣ́шенъ бы́хъ по стѣнѣ́, и избѣгóхъ изъ рукý егó. Похвали́тися же не пóльзуетъ ми́: прiидý бо въ видѣ́нiя и откровéнiя Госпóдня. Вѣ́мъ человѣ́ка о Христѣ́, прéжде лѣ́тъ четыренáдесяти: áще въ тѣ́лѣ, не вѣ́мъ, áще ли кромѣ́ тѣ́ла, не вѣ́мъ, Бóгъ вѣ́сть: восхищéна бы́вша таковáго до трéтiяго небесé. И вѣ́мъ таковá человѣ́ка: áще въ тѣ́лѣ, или́ кромѣ́ тѣ́ла, не вѣ́мъ: Бóгъ вѣ́сть: я́ко восхищéнъ бы́сть въ рáй, и слы́ша неизрѣчéнны глагóлы, и́хже не лѣ́ть éсть человѣ́ку глагóлати. О таковѣ́мъ похвалю́ся: о себѣ́ же не похвалю́ся, тóкмо о нéмощехъ мои́хъ. А́ще бо восхощý похвали́тися, не бýду безýменъ, и́стину бо рекý: щаждý же, да не кáко ктó вознепщýетъ о мнѣ́ пáче, éже ви́дитъ мя́, или́ слы́шитъ чтó от менé. И за премнóгая откровéнiя да не превозношýся, дадéся ми́ пáкостникъ плóти, áггелъ сатани́нъ, да ми́ пáкости дѣ́етъ, да не превозношýся.
О сéмъ трикрáты Гóспода моли́хъ, да отстýпитъ от менé, и речé ми: довлѣ́етъ ти́ благодáть моя́: си́ла бо моя́ въ нéмощи совершáется. Слáдцѣ ýбо похвалю́ся пáче въ нéмощехъ мои́хъ, да всели́тся въ мя́ си́ла Христóва. |
Бог и Отец Господа нашего Иисуса Христа, благословенный во веки, знает, что я не лгу. В Дамаске областной правитель царя Ареты стерег город Дамаск, чтобы схватить меня; и я в корзине был спущен из окна по стене и избежал его рук. Не полезно хвалиться мне, ибо я приду к видениям и откровениям Господним. Знаю человека во Христе, который назад тому четырнадцать лет (в теле ли — не знаю, вне ли тела — не знаю: Бог знает) восхищен был до третьего неба. И знаю о таком человеке (только не знаю — в теле, или вне тела: Бог знает), что он был восхищен в рай и слышал неизреченные слова, которых человеку нельзя пересказать. Таким человеком могу хвалиться; собою же не похвалюсь, разве только немощами моими. Впрочем, если захочу хвалиться, не буду неразумен, потому что скажу истину; но я удерживаюсь, чтобы кто не подумал о мне более, нежели сколько во мне видит или слышит от меня. И чтобы я не превозносился чрезвычайностью откровений, дано мне жало в плоть, ангел сатаны, удручать меня, чтобы я не превозносился.
Трижды молил я Господа о том, чтобы удалил его от меня. Но Господь сказал мне: «довольно для тебя благодати Моей, ибо сила Моя совершается в немощи». И потому я гораздо охотнее буду хвалиться своими немощами, чтобы обитала во мне сила Христова. |
Евангелие от Луки
И я́коже хóщете да творя́тъ вáмъ человѣ́цы, и вы́ твори́те и́мъ тáкожде. И áще лю́бите лю́бящыя вы́, кáя вáмъ благодáть éсть? и́бо и грѣ́шницы лю́бящыя и́хъ лю́бятъ. И а́ще благотворите́ благотворя́щымъ ва́мъ, ка́я ва́мъ благода́ть е́сть? и́бо и грѣ́шницы то́жде творя́тъ. И а́ще взаи́мъ даете́, от ни́хже ча́ете воспрiя́ти, ка́я ва́мъ благода́ть е́сть, и́бо и грѣ́шницы грѣ́шникомъ взаи́мъ дава́ютъ, да воспрiи́мутъ ра́вная. Обáче люби́те враги́ вáшя, и благотвори́те, и взаи́мъ дáйте, ничесóже чáюще: и бýдетъ мздá вáша мнóга, и бýдете сы́нове вы́шняго: я́ко тóй блáгъ éсть на безблагодáтныя и злы́я. Бýдите ýбо милосéрди, я́коже и Отéцъ вáшъ милосéрдъ éсть. |
И ка́к хотите, чтобы с вами поступали люди, та́к и вы поступайте с ними. И если любите любящих вас, какая вам за то благодарность? ибо и грешники любящих их любят. И если делаете добро тем, которые вам делают добро, какая вам за то благодарность? ибо и грешники то́ же делают. И если взаймы даёте тем, от которых надеетесь получить обратно, какая вам за то благодарность? ибо и грешники дают взаймы грешникам, чтобы получить обратно столько же. Но вы люби́те врагов ваших, и благотворите, и взаймы давайте, не ожидая ничего; и будет вам награда великая, и будете сынами Всевышнего; ибо Он благ и к неблагодарным и злым. Итак, будьте милосерды, как и Отец ваш милосерд. |
Мысли святителя Феофана Затворника
(Лк. 6, 31-36)
Коренная, исходная заповедь — люби. Малое слово, а выражает всеобъятное дело. Легко сказать люби, но не легко достигнуть в должную меру любви. Не совсем ясно и то, как этого достигнуть; потому-то Спаситель обставляет эту заповедь другими пояснительными правилами: люби, «как самого себя; и как хотите, чтобы с вами поступали люди, так и вы поступайте с ними». Тут указывается мера любви, можно сказать, безмерная; ибо есть ли мера любви к самому себе и есть ли добро, которого не пожелал бы себе кто от других? Между тем, однако, это предписание не неисполнимо. Все дело стоит за тем, чтобы войти в совершенное сочувствие с другими так, чтобы их чувства вполне переносить на себя, чувствовать так, как они чувствуют. Когда это будет, нечего и указывать, что в каком случае надо сделать для других: само сердце укажет. Ты только позаботься поддерживать сочувствие, а то тотчас подойдет эгоизм и возвратит тебя к себе и заключит в себя. Тогда и пальцем не пошевелишь для другого и смотреть на него не станешь, хоть умри он. Когда сказал Господь: люби ближнего, как самого себя, то хотел, чтобы вместо нас, стал в нас, т. е. в сердце нашем, ближний. Если же там по старому будет стоять наше «я», то не жди добра.
|